خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان

ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

خواص ماهی شوریده برای زنان باردار

خواص ماهی شوریده برای زنان باردار
ب

ماهی شوریده یکی از ماهی‌های خوشمزه و محبوبی است که در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کند. اما در بسیاری از خلیج های دیگر دنیا نیز این ماهی یافت می‌شود. ماهی شوریده همانند بسیاری از ماهی‎های دیگر دارای خواص قابل توجهی است که مصرف آن برای سلامت بسیار پیشنهاد می‌شود. این ماهی برای بارداری مفید می‎باشد و خرید و مصرف ماهی شوریده تازه اصل جنوب در دوران بارداری و شیردهی به شدت توصیه می‎گردد. حتی اگر معمولا غذاهای دریایی نمی‌خورید؛ سعی کنید آن را به رژیم غذایی دوره‌ی بارداری خود اضافه کنید.

امگا ۳ موجود در ماهی شوریده برای خانم های باردار

پژوهش‌های دانشمندان نشان داده‌ است که ماهی طیفی از مواد مغذی را فراهم می‌کند که برای رشد اولیه‌ کودکان ضروری هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند مواد مغذی کلیدی، دو اسید چرب امگا۳ یعنی DHA و EPA می‌باشد که اکثر غذاها حاوی آن نیستند. ماهی شوریده تازه اصل جنوب حاوی چربی اشباع کمی است و غنی از اسیدهای چرب امگا۳ ، پروتئین، ویتامین D و دیگر مواد مغذی حیاتی برای یک جنین در حال رشد و یک بارداری سالم می‌باشد. اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب ضروری هستند که باید در رژیم غذایی زنان باردار به مقدار کافی وجود داشته باشند. در دوران بارداری مصرف امگا ۳  به ساخت سلول‌های حیاتی مغز و چشم جنین کمک می‌کند.

علاوه بر این، امگا ۳ به پیشگیری از افسردگی چه در طول زمان بارداری و چه بعد از آن بسیار کمک کننده است. بد نیست بدانید ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنان در دوران بارداری خود، درگیر افسردگی می‌شوند. اختلالات خلقی پس از زایمان بدتر می‌گردد و با حاملگی های بعدی نیز افسردگی و اختلالات خلقی زودتر و با شدت بیش‌تر شروع می‌شوند. آزمایشات نشان داده‎اند که افسردگی در مادر مانند بسیاری از حالات روحی دیگر در دوران بارداری بر میزان دلبستگی کودک، رشد شناختی و رفتاری او تاثیر می‌گذارد.

امگا ۳ روی عوامل عصبی، حافظه، تقویت مغز و عملکرد طبیعی آن تاثیر می گذارد. از آن‎جایی که اکثر مادران به علت عوارض و اثرات جانبی امکان مصرف قرص های ضد افسردگی را ندارند. پزشکان برای بهبود افسردگی طی دوران بارداری و حتی پیشگیری از افسردگی دوران بارداری، مصرف امگا ۳ را پیشنهاد می‌دهند. حال که می‎دانیم ماهی شوریده حاوی مقدار زیاد امگا ۳ است؛ باید آن را در برنامه‎ غذایی خود داشته‎باشید.

تاثیر ماهی شوریده بر جلوگیری از زایمان زودرس

یکی از نگرانی‌هایی که بسیاری از زوج‎ها را قبل از بارداری درگیر کرده‎است؛ زایمان زودرس می‌باشد. زایمان زودرس از دلایل اصلی مرگ‌ و میر کودکان زیر ۵ سال در سراسر جهان است که باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سال می‌گردد. جالب است بدانید نوزادان نارس بیش‌تر در معرض خطر طیف گسترده‌ای از مشکلات در درازمدت از جمله اختلال بینایی، تاخیر رشد و مشکلات یادگیری هستند.

در حالی که طول حاملگی‌ها به‌طور نرمال بین ۳۸ تا ۴۲ هفته است. نوزادانی که در بازه زمانی کم تر از ۳۷ هفته به دنیا آمده‌اند؛ نارس می‌باشند. هر چه نوزاد زودتر به دنیا آمده باشد؛ خطر مرگ یا مشکلات سلامت برای ‎آن‌ها بیش‌تر است. امگا۳ موجود در بسیاری از غذاها از جمله ماهی شوریده تازه اصل جنوب منجر به کاهش تولید ایکوزانوئیدهای پیش التهابی، پروستاسیکلین و جلوگیری از زایمان زودرس می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی مادران باردار با ماهی شوریده

یکی از خواص ماهی شوریده تازه اصل جنوب در بارداری این است که در استخوان بندی، تقویت بافت استخوانی کودکان نقش دارد. همچنین خوردن این ماهی در ترمیم استخوان‌های آسیب دیده در سالمندان و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید می‎باشد.

از جمله موضوعات کلیدی که متخصصان تغذیه همواره به آن تاکید ویژه دارند؛ بحث تقویت سیستم ایمنی بدن است. ماهی شوریده در دوران بارداری از جمله غذاهایی است که سیستم ایمنی بدن را به‌طور موثر تقویت می‌کند.

چرا مصرف ماهی شوریده ضروری است؟

تجربه داشته‎اید که مادران و بزرگترها به کودکانی که به اصطلاح دیر زبان باز می‎کنند، بیش فعالی دارند و از لحاظ هوشی ضعیف هستند؛ پیشنهاد می‎کنند که ماهی بیش‌تری بخورند. اسیدهای چرب امگا ۳ از طریق خوراک مادر و بعد از تولد از طریق شیر مادر به جنین و کودک منتقل می‎شود. فوایدی که امگا ۳ برای جنین و کودک دارد؛ بسیار ضروری و فراوان است. همچنین کمبود آن می‎تواند خطرات جبران ناپذیری را برای کودک به همراه داشته‎باشد. به همین دلیل مصرف ماهی شوریده تازه اصل جنوب که غنی از امگا ۳ می‎باشد؛ توصیه می‌گردد. امگا ۳ همچنین می‌تواند به کاهش خطر بیماری قلبی در دوران بارداری، جلوگیری از ریزش مو و کاهش برخی سرطان‌ها نیز کمک کند.

فعال‌ترین اشکال اسیدهای چرب امگا ۳ از نظر بیولوژیکی، اسید دوکوزاهگزانوئیک و ایکوزاپنتانوئیک اسید هستند که عمدتا این دو اسید چرب از منابع دریایی، مانند آبزیان و جلبک‌ها به دست می‎آید. با این حال، بسیاری از زنان باردار از منابع طبیعی امگا ۳ به اندازه کافی استفاده نمی‎کنند. یکی از دلایل اصلی کاهش مصرف ماهی و آبزیان در میان زنان باردار، داشتن نگرانی در مورد اثرات نامطلوب جیوه و سایر آلاینده‌هایی می‎باشد که ممکن است در بافت‌های موجودات دریایی وجود داشته باشد. اما ماهی شوریده در دسته ماهیانی قرار می‎گیرد که مصرف آن ضرری ندارد و شما می‎توانید با خیال راحت در طی دوران بارداری آن را میل کنید.

 

مطالعه مطلب در سایت مرجع

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت بت اسپات