خرید بک لینک قوی - سفارش بک لینک - خرید بک لینک ارزان

ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

آماده شدن برای ورود به ماه رمضان

ب

ماه مبارک رمضان

دل در دل عارفان و سالکانی نیست که کل سال را به انتظار این روز ها نشسته اند. شب های بلند عبادت و دستهایی که به سوی ماه بلند می شود، این روز ها سوژه لبخند فرشتگانی است که ماه ها انتظار آمدن این ماه را برای پذیرایی از مهمانان خدا  کشیده اند.

موجودات همگی لب ها را بیش از دیگر از روز های سال برای حمد و سنای خدا باز و بسته می کنند. غبار ها که در طول سال بر روی قرآن ها بوده اند و انسی با آن ها گرفته اند، از صفحه صفحه این کتاب آسمانی به سختی دل می کنند و خود را مهیای شب بیداری می کنند. دست های دعا آنقدر بالا رفته که به حدی که حرارت دلچسب خدا را حس می کنند.

حضرت علی (ع) می فرمایند رسول خدا(ص) در نزدیکی های ماه مبارک رمضان ما را مورد خطاب قرار داده و فرمودند:” ای مردم به سوی شما روی می آورد ماهی که با برکت، رحمت و مغفرت است، ماهی که در نزد خداوند بهترین ماه ها است، روزهایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شبها و ساعات او بهترین ساعات است. در این ماه به مهمانی خدا دعوت شده اید و خداوند شما را از اهل کرامت قرار داده است.” برکات این ماه به اندازه ای است که پیامبر اسلام(ص) می فرماید: “نفس های شما در این ماه تسبیح خدا، خواب شما عبادت و اعمال شما مقبول و مورد رضای خداوند است و همه دعاها در این ماه مستجاب می شود.”

 

توصیه های پیامبر درباره روزه داری و ماه مبارک رمضان

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند با قلب ها و نیات پاک از خدا بخواهید که در روزه داری و تلاوت قرآن موفق تان کند. در فرازی از این خطبه حضرت می فرماید آدم بدبخت کسی است که از ماه رمضان بگذرد و مورد بخشش خداوند قرار نگیرد. همچنین پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: بر من صلوات زیاد بفرستید که در روز قیامت شخص صلوات دهنده میزان اعمالش سنگین است. در ماه رمضان یک آیه قرآن بخوانید گویی یک ختم قرآن انجام داده اید.

 

بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان چیست؟
نکته دیگری که در ماه مبارک رمضان وجود دارد این است که حضرت علی(ع) در هنگام خطبه رسول خدا (ص) بلند شدند و از ایشان پرسیدند بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان چیست؟ حضرت پاسخ می دهند که دوری کردن از گناه.

 

قرآن کریم نیز نتیجه روزه داری و ماه مبارک رمضان را در آیه ۱۸۳ سوره بقره، تقوای الهی معرفی می کند. “یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کمَا کتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ”. بهترین توشه برای ذخیره و سربلندی در پیشگاه خداوند متعال تقوای الهی است. یعنی انسان در برابر خداوند به واجبات خویش عمل کند و از محرمات و گناه پرهیز کند. در ماه مبارک رمضان گناهان کمتر می شود و این یعنی روزه داران حرمت ماه مبارک رمضان را نگه داشته و حریم الهی را حفظ می کنند.

 

ورود به ماه رمضان,ماه رمضان,آماده شدن برای ورود به ماه رمضان

بدبخت کسی است که از ماه رمضان بگذرد و مورد بخشش خداوند قرار نگیرد

 

آماده شدن برای ورود به ماه رمضان
ورود به ایام خاص آداب خاص خود را دارد، مانند: آداب ایام اعتکاف یا عید غدیر، در این میان، ماه مبارک رمضان، به خاطر برجستگی های این ماه، و اهمیت ویژه آن در زندگی و آخرت انسان، دانستن و رعایت آداب ورود به این ماه، به انسان کمک می کند که، نهایت استفاده را از این ماه پر برکت ببرد و در مقابل غفلت از این موضوع (آداب ورود به ماه رمضان) و عدم رعایت آن، ممکن است بهره مندی انسان از این ماه را کم کرده و یا یک غفلت کوچک، زحمات انسان در این ماه رحمت الهی را، از بین ببرد.

 

– توبه و استغفار
عبدالسلام بن صالح هروی، معروف به ابا صلت، می گوید: آخرین جمعه ماه شعبان، شرفیاب محضر مبارک حضرت علی بن موس الرضا(علیه السلام) شدم، ایشان فرمودند: اباصلت! ماه شعبان بیشترش رفته و این آخرین جمعه آن است، جبران کن در باقیمانده این ماه کوتاهی های گذشته ات را، فراهم ساز آنچه تو را کمک می کند (در بهره برداری بهتر از این ماه) و ترک نما آنچه تو را یاری نمی‌دهد.

زیاد دعا و استغفار کن و قرآن بخوان، از گناهانت توبه کن، تا در حالی ماه خدا به تو رو آورد که خود را خالص گردانیده ای، امانتی بر گردنت نباشد مگر آن که ادا کرده باشی.

در قلبت نسبت به هیچ مۆمنی کینه و عداوتی نباشد، و خود را از گناهی که مرتکب شده ای جدا ساز، تقوای الهی پیشه کن و بر خدا در سر و علنت توکل نما که “و من یتوکل علی الله فهو حسبه”.

زیاد در باقیمانده ماه شعبان بگو  “اللّهم إن لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه ” زیرا خداوند متعال به احترام این ماه (رمضان) گروه هایی را از آتش جهنم آزاد می سازد.(وسائل ۱۰/ ۳۰۱)

– حلال نمودن دیگران
قبل از ورود به این ماه که ماه بخشش و استغفار می باشد، بهتر است با بخشیدن دیگرانی که در حق ما ظلم و یا بی مهری روا داشته اند، خود را آماده پذیرایی از بخشش خداوند نماییم. اگر ما نمی توانیم از دیگران بگذریم و آنها را ببخشیم، چگونه از خداوند متعال توقع داریم که او ما را ببخشد. به همین دلیل یکی از کارهایی که برای ورود به ماه مبارک رمضان باید انجام دهیم، بخشیدن دیگران و پاک نمودن دل از هر گونه کینه و دشمنی با دیگران است.

دعای حضرت علی علیه السلام هنگام دیدن هلال ماه
امام صادق علیه السلام از پدرانش ـ که بر آنان درود باد ـ روایت کرده که فرمودند: حضرت علی علیه السلام هنگامی که در کوفه بود برای دیدن هلال ماه رمضان از شهر خارج می شد و مردم با ایشان خارج می شدند، پس وقتی امام هلال را می دید، می فرمود: خدایا! این هلال را بر ما هلالی بگردان که همراه امنیت و ایمان و سلامت و اسلام و سلامتی از بیماری و فراغت برای طاعتت باشد و ما را به خواب اندک کفایت فرما ای مهربان!

از آن حضرت روایت شده که فرمود: هنگامی که هلال ماه را دیدی، حرکت نکن و بگو: خدایا! از تو نیکی این ماه و گشایش و نور و شکوفایی و برکت و پاکی و روزی این ماه را خواستارم و از تو خیر آنچه در آن است و خیر بعد از آن را خواستارم و از شرّ آنچه در آن است و شرّ آنچه بعد از آن است، به تو پناه می برم.

خدایا! این ماه را با امنیت و ایمان و سلامت و اسلام و برکت و توفیق برای آنچه دوست داشته و خشنود می شوی، بر ما وارد ساز.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت بت اسپات